Ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς, ύστερα από τις 26 συνολικά sold out παραστάσεις που έχει δώσει στην Αθήνα τα προηγούμενα χρόνια με το Grigorovich Ballet Theatre of Russia και με έργα όπως ο «Σπάρτακος», «Η Λίμνη των Κύκνων», «Η Ωραία Κοιμωμένη», η «Ζιζέλ» και ο «Δον Κιχώτης», έρχεται και πάλι στην Ελλάδα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, για να παρουσιάσει στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη από τις 20 έως τις 30 Δεκεμβρίου τη δική του αξεπέραστη χορογραφία για το πιο όμορφο παραμύθι των Χριστουγέννων, τον «Καρυοθραύστη».
Ο «Καρυοθραύστης» του Γκριγκορόβις πρωτοανέβηκε στο θέατρο Μπολσόι το 1966 και έκτοτε αποτελεί το στολίδι του ρεπερτορίου του. Την ίδια αριστουργηματική παράσταση, με τα εκπληκτικά σκηνικά και κοστούμια του μοναδικού Σιμόν Βιρσαλάτζε, θα απολαύσουμε φέτος στο Μέγαρο.
Η αγαπημένη χριστουγεννιάτικη ιστορία με την υπέροχη μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι θα μαγέψει όλη την οικογένεια, αφού για πρώτη φορά θα δούμε μια χορευτική υπερπαραγωγή με πολλά εντυπωσιακά εφέ. Ο «Καρυοθραύστης» των φετινών Χριστουγέννων με το Grigorovich Ballet και με πρώτους σολίστ των Μπολσόι, επιλεγμένους από τον μεγάλο χορογράφο, θα είναι η πιο λαμπερή παράσταση μπαλέτου της χριστουγεννιάτικης Αθήνας!
Βιογραφικό
Ο «θρύλος των Μπολσόι» Γιούρι Γκριγκορόβιτς είναι ο σημαντικότερος εν ζωή Ρώσος χορογράφος κλασικού χορού και φέτος γιορτάζει τα 90 του χρόνια. Το 2017 είναι η χρονιά που όλα τα μεγάλα θέατρα του κόσμου τιμούν τον κορυφαίο καλλιτέχνη παρουσιάζοντας τις υπέροχες χορογραφίες του.
Ο Γιούρι Νικολάγεβιτς Γκριγκορόβιτς γεννήθηκε στις 2 Ιανουαρίου 1927 στο Λένινγκραντ (σημερινή Αγία Πετρούπολη). Σπούδασε στην Κρατική Σχολή της Αγίας Πετρούπολης με καθηγητές τους Μπορίς Σαβρόβ και Αλεξέι Πίσαρεβ. Μετά την αποφοίτησή του το 1946, έγινε δεκτός απ’ τα μπαλέτα Κίροφ του Λένινγκραντ (σημερινά Μαριίνσκι), όπου χόρεψε ως σολίστ. Άρχισε να χορογραφεί στο Gorkiy Leningrad Pallas, όπου το 1947 ανέβασε τα πρώτα του μπαλέτα «Aistenok» και «Slovianskie Tantsi». Ένα χρόνο αργότερα παρουσίασε τη παράσταση «Semero Bratiev». Έκανε το ντεμπούτο του ως χορογράφος στα Κίροφ το 1957, γεγονός καθοριστικό για την εξέλιξη της τέχνης του μπαλέτου κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Στα Κίροφ (Μαρίινσκι) εργάστηκε ως Ballet Master από το 1961 έως το 1964 και παρουσίασε χορογραφίες όπως το «Πέτρινο λουλούδι» και «Η εποχή της αγάπης».
Από το 1964 έως το 1995 έγινε ο πρώτος Ballet Master αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Μπολσόι, περίοδο κατά την οποία τα Μπαλέτα Μπολσόι έκαναν πάνω από 100 παγκόσμιες περιοδείες. Εκεί παρουσίασε μεγάλες χορογραφίες σε ιστορικές παραστάσεις όπως: «Καρυοθραύστης» (1966), «Σπάρτακος» (1967) και «Ιβάν ο Τρομερός» (1975), ενώ διασκεύασε και διάσημα έργα όπως «Η Λίμνη των Κύκνων», «Η Ωραία Κοιμωμένη». Κατά την περίοδο αυτή το συγκεκριμένο θέατρο γνώρισε τη μεγαλύτερη έως τότε άνθησή του, ενώ η αναγνώριση και το κύρος του διεθνώς έκαναν το διάσημο χορευτικό συγκρότημα συνώνυμο της καλλιτεχνικής αριστείας στο μπαλέτο.
Το 1995 ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς αφήνει το Θέατρο Μπολσόι και δουλεύει με πολλές ομάδες από τη Ρωσία και από χώρες, προετοιμάζοντας παράλληλα την πρώτη του παράσταση στην πόλη Κρασνοντάρ με τη δική του ομάδα, το Grigorovich Ballet Theatre. Το 1996 ανεβάζει την παράσταση «Χρυσή Εποχή» σε μουσική του μεγάλου συνθέτη Shostakovich και από τότε πραγματοποιεί με το Grigorovich Ballet Theatre περιοδείες σε όλο τον κόσμο. Το 2001 επιστρέφει στο Μπολσόι και από το 2008 είναι μόνιμος καθηγητής, χορογράφος και Ballet Master του φημισμένου ρωσικού συνόλου, μοιράζοντας τον χρόνο του σε παραγωγές για τα Μπολσόι αλλά για την ομάδα του.
Έχει λάβει πάνω από 40 κρατικούς τιμητικούς τίτλους και διακρίσεις, μεταξύ των οποίων για την προσφορά του στην τέχνη και τη διάδοση του εθνικού πολιτισμού της Ρωσίας. Επιπλέον, του έχουν απονεμηθεί οι τίτλοι του Εθνικού Καλλιτέχνη της Ρωσίας (1973), του Εθνικού Ήρωα της Ρωσίας (1986) καθώς και ειδικό μετάλλιο για τα επιτεύγματά του υπέρ του Έθνους (2007).
Έχει διατελέσει:
- Χορογράφος και Ballet Master των τελετών Έναρξης και Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της της Μόσχας (1980)
- Πρόεδρος του Διεθνούς Διαγωνισμού Καλλιτεχνών Μπαλέτου στην Μόσχα
- Πρόεδρος του Διεθνούς Διαγωνισμού Καλλιτεχνών Μπαλέτου «Serge Lifar»
- Πρόεδρος του Διεθνούς Διαγωνισμού Εφήβων Καλλιτεχνών Κλασικού Χορού «Russian Young Ballet»
- Από το 1974 έως το 1998 καθηγητής του τμήματος Ballet Masters του Εθνικού Κονσερβατόριου του Λένινγκραντ
- Από το 1998 προϊστάμενος του Τμήματος Χορογραφίας και Μπαλέτου στην Κρατική Ακαδημία Χορογραφίας της Μόσχας
- Επίσης είναι Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Χορογράφων από το 1989 και του προγράμματος «Benois de la Danse» υπό την αιγίδα της UNESCO από το 1992.
Ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς στα τέλη Οκτωβρίου του 2011 εγκαινίασε τη Νέα Σκηνή των Μπολσόι με την παράσταση «Η Ωραία Κοιμωμένη», ενώ στα τέλη του 2011 του απονεμήθηκε από τον πρόεδρο της Ρωσίας ο ανώτατος τίτλος για την προσφορά στην πατρίδα και την τέχνη.
Έχουν πει για τον Γκριγκορόβιτς
«…είναι ένας σπάνιος καλλιτέχνης με τεράστιο ταλέντο και καλλιτεχνικό όραμα που προσφέρει αδιάκοπα λαμπρές δημιουργίες τόσο στο κοινό, όσο και στους χορευτές του». Aram Khachaturian
«Όταν, μετά από πάρα πολλά χρόνια, το Μπαλέτο Μαριίνσκι ήρθε για περιοδεία στη Μόσχα, είδα τη χορογραφία του Γκριγκορόβιτς “The Legend Of Love” που είχε δημιουργήσει το 1961, τότε που ήταν στα Κίροφ. Αισθάνθηκα και πάλι τη μεγάλη του δύναμη. Για μέρες μετά σκεπτόμουν αυτή τη μαγική χορογραφία και μετάνιωνα που δεν χορεύω πια…» Galina Ulanova
«Τα μπαλέτα του Γκριγκορόβιτς έχουν το χάρισμα της αιωνιότητας, όπως τα αλπικά λιβάδια στις βουνοκορφές που γεμίζουν λουλούδια κάθε άνοιξη». Maurice Béjar
«Η κάθε πρόβα με τον Γκριγκορόβιτς έχει ανεκτίμητη αξία για κάθε χορευτή, για κάθε σολίστ αλλά και για το μπαλέτο στο σύνολο του». Svetlana Zakharova
«Ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς έχει δημιουργήσει μοναδικές παραγωγές για τα αστέρια του μπαλέτου και τους προσέφερε ένα ανεκτίμητο υλικό για την καλλιτεχνική τους ανάπτυξη. Οι σπουδαίοι χορογράφοι είναι ένα σπάνιο φαινόμενο και τέτοιοι μεγάλοι καλλιτέχνες είναι εθνικοί θησαυροί». Robert Joffrey
Κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, το όνομα Γιούρι Γκριγκορόβιτς έχει ταυτιστεί με το όνομα Μπολσόι, το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο θέατρο της Μόσχας. Επί 31 χρόνια υπήρξε ο καλλιτεχνικός του διευθυντής και συνεχίζει ακούραστα μέχρι σήμερα να δημιουργεί, χορογραφώντας και διδάσκοντας στο διάσημο μπαλέτο.
Πως γεννήθηκε στον Γκριγκορόβιτς η ιδέα του «Καρυοθραύστη»
«Ο Τσαϊκόφσκι μου έδειξε το δρόμο για τη χορογραφία. Όταν άρχισα το 1964 να εργάζομαι πάνω στον «Καρυοθραύστη», αμέσως συνειδητοποίησα πως το έργο μου ήταν εξαιρετικά δύσκολο. Η ενδελεχής μελέτη της ιστορίας του ανεβάσματος του μπαλέτου μέχρι εκείνη τη στιγμή με έπεισε για την αλήθεια μιας δημοφιλούς «διάγνωσης» και ενός κοινού μυστικού: ότι ο Καρυοθραύστης δεν είχε ανέβει ποτέ επιτυχώς. Δεν μπορεί να ανέβει; Γιατί; Εξαιτίας ίσως της λανθασμένης ανάγνωσης του λιμπρέτου; Εξαιτίας της αδύναμης σύνδεσης μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης πράξης; Εξαιτίας της έλλειψης μουσικότητας από την πλευρά του χορογράφου; Ή μήπως λόγω της ανεπαρκούς προσοχής που δίδεται στις φιλολογικές πηγές του έργου;»
Προσπαθώντας να δώσει απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα ο μεγάλος καλλιτέχνης βρήκε το δρόμο που τον οδήγησε στην επιτυχία:
«Ονειρεύτηκα πως πρέπει να δώσω στον «Καρυοθραύστη» τη ματιά και τη μορφή που έχουν οι νότες του Τσαϊκόφσκι. Επέλεξα έτσι να εκφράσω την προσωπική μου αίσθηση και αυτό που εγώ αντλώ από την εξαίσια αυτή μουσική. Ήθελα να βρω γι’ αυτό το έργο μια πλαστικότητα και μια θεατρικότητα ικανή να καλύψει όχι τις γενικές μου ιδέες αλλά μια αληθινή απόδοση ενός παραμυθιού, να κατανοήσω δηλαδή τον κόσμο του Τσαϊκόφσκι για το συγκεκριμένο έργο μέσω της μουσικής του».
«O Καρυοθραύστης»
Μπαλέτο σε 2 πράξεις βασισμένο στο παραμύθι του E.T.A. Hoffman
«Ο Καρυοθραύστης και ο Βασιλιάς των Ποντικών»
Η μαγευτική ιστορία του Χόφμαν ενέπνευσε τον Τσαϊκόφσκι να γράψει τη μουσική για τον «Καρυοθραύστη», το πιο λαμπρό του μπαλέτο. Ο ακαδημαϊκός Boris Asafiev έγραψε ότι πρόκειται για «ένα τέλειο καλλιτεχνικό φαινόμενο, έναν ύμνο στην παιδική ηλικία ή μάλλον για εκείνη ακριβώς την εποχή που η παιδική ηλικία τείνει προς το τέλος της. Όταν οι ελπίδες της επερχόμενης εφηβείας αναδύονται, ενώ οι παιδικές συνήθειες και οι φόβοι δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί, οι ζωντανές κούκλες που μάχονται σε ένα φανταστικό πόλεμο, κάνουν το παιδί να νιώθει θαρραλέο και γενναίο.»
Η χορογραφία του Γιούρι Γκιγκορόβιτς είναι κάτι περισσότερο από τη νέα εκδοχή ενός κλασικού έργου βασισμένου στην πρωτότυπη σύνθεση του Τσαϊκόφσκι, ενώ η χορογραφία ξαναδουλεύτηκε στο σύνολο της από τον κορυφαίο χορογράφο.
Μουσική: Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι
Λιμπρέτο, χορογραφία: Γιούρι Γκριγκορόβιτς
βασισμένο στην αρχική διασκευή του Μαριούς Πετιπά
Σκηνικά–κοστούμια: Σιμόν Βιρσαλάτζε
Grigorovich Ballet Theatre of Russia
με τη συμμετοχή κορυφαίων σολίστ του Θεάτρου Μπολσόι
Παραστάσεις
Τετάρτη 20/12, 20:00 — Πέμπτη 21/12, 20:00
Παρασκευή 22/12, 16:00 & 20:00 — Σάββατο 23/12, 16:00 & 20:00
Δευτέρα 25/12, 20:00 — Τρίτη 26/12, 16:00 & 20:00
Τετάρτη 27/12, 16:00 & 20:00 — Πέμπτη 28/12, 20:00
Παρασκευή 29/12, 16:00 & 20:00 — Σάββατο 30/12, 16:00 & 20:00
Εισιτήρια
Ενηλίκων και παιδικά από 15 έως 60 Ευρώ.
Έναρξη προπώλησης Δευτέρα 2 Οκτωβρίου
Πληροφορίες
210 72.82.333
www.megaron.gr
Επίσης,
https://www.facebook.com/megaron.gr
http://www.pinterest.com/megaronathens/
https://twitter.com/MegaronAthens