Σκηνοθεσία Στέλλα Μαρή
Μια ιδιότυπη «ανάγνωση» του σαιξπηρικού έργου «Άμλετ»
Mια παράσταση που δανείζεται το διαχρονικό και παγκόσμιο αρχέτυπο
του αναποφάσιστου, προδομένου και συνεχώς σε (αυτο)διάψευση Άμλετ
για να μιλήσει για το σήμερα
– «Ο κόσμος γέρνει, γκρεμίζεται,
γιατί να γεννηθώ εγώ για να τον στερεώσω;»
– «Σώπα. Αρχινά και φαίνεται η ψυχή μου»
Σαίξπηρ, Άμλετ
Η θεατρική ομάδα Minus [two] συνεχίζει και φέτος την ερευνητική της προσέγγιση,
που την οδήγησε την περασμένη χρονιά (2012) στο έργο «Ο Άμλετ αυτοκτόνησε»,
(θέατρο δρόμου, με έξη διαφορετικούς Άμλετ επί σκηνής και πάνω από 30 παραστάσεις)
και παρουσιάζει το έργο «Post Hamlet ή μετά-Άμλετ», βασισμένο στον «Άμλετ» του
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά, και το Σονέτο Νο 92 του Σαίξπηρ,
με έναν 12μελή θίασο ηθοποιών, σε δραματουργική σύνθεση και σκηνοθεσία της
Στέλλας Μαρή. Τρίτη 18, Τετάρτη 19 και Πέμπτη 20 Ιουνίου, στις 21:00, στο Ίδρυμα
Μιχάλης Κακογιάννης.
Η παράσταση «Post Hamlet ή μετά-Άμλετ», όπως και η προηγούμενη της ομάδας,
επιδιώκει να αναδείξει το σαιξπηρικό λόγο, μέσα σε ένα ιδιότυπο, διαφορετικό τελικά,
έργο, ενώ συνδιαλέγεται δημιουργικά με την τεχνολογία, και τον κινηματογράφο
με την προβολή αποσπασμάτων από την μνημειακή ταινία του G. Kozintsev με τον
Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι στο ρόλο του Άμλετ.
Επιπλέον, το «Post Hamlet ή μετά-Άμλετ», εκτός από τον πολιτικό/κοινωνικό στόχο της
προηγούμενης παράστασης επικεντρώνεται ακόμα πιο άμεσα στον αγώνα για (αυτό)
κριτική –. Στην φράση «ο κόσμος γέρνει, γκρεμίζεται, γιατί να γεννηθώ εγώ για να
τον στερεώσω;», που είχε οριστεί ως «μότο» της παράστασης «Ο Άμλετ αυτοκτόνησε»,
η ομάδα συμπληρώνει φέτος και άλλη μια φράση από τον Άμλετ-σε μτφρ. Γιώργου
Χειμωνά: «Σώπα. Αρχινά και φαίνεται η ψυχή μου».
Σημειώνει η σκηνοθέτις Στέλλα Μαρή: «Post Hamlet ή μετά-Άμλετ» ονομάσαμε φέτος
την παράσταση, γνωρίζοντας ότι παραπέμπουμε αναπόφευκτα στο μεταμοντερνισμό.
Αντιδρώντας στην κριτική, που θέλει το μεταμοντερνισμό συνώνυμο της ασάφειας,
σύγχυσης, του κιτς και της παρωδίας, επιλέγουμε να εμπνευστούμε από το ευγενές
κομμάτι του, που αντέδρασε στον ελιτισμό και επιχείρησε να υπηρετήσει τη φιλοδοξία
να μικρύνει την απόσταση μεταξύ «υψηλής» και μαζικής κουλτούρας. Για να το
επιτύχουμε αυτό, δουλεύουμε πάνω σε θέματα τεχνικής λόγου, κίνησης και της φόρμας
της… Τα κλασικά έργα γράφτηκαν για τους τότε συγχρόνους τους. Αυτή τη σχέση με
το σύγχρονο πρέπει να ξαναβρούμε, για να τιμήσουμε πραγματικά το «κλασικό» του
τίτλου. Αυτή τη σμίκρυνση της πολιτισμικής ψαλίδας και την ποίηση, που αυτό μπορεί να
εμπεριέχει και να προτείνει, επιζητάμε».
Το έργο: Έξι ηθοποιοί περιμένουν με αγωνία την εξέτασή τους από τον καταξιωμένο
σκηνοθέτη που θαυμάζουν. Εκείνος φθάνει και αυτοί ξεκινούν τους μονολόγους που
έχουν ετοιμάσει από τον Άμλετ. Φαίνεται να γελοιοποιούνται, περισσότερο όταν εκείνος
τους βομβαρδίζει από slide show φωτογραφιών από την περσινή του παράσταση
και από σκηνές από το κλασικό αριστούργημα ΑΜΛΕΤ του G. Kozintsev … Ηττημένοι
φεύγουν, για να παρακολουθήσουν τη συνέχεια… Έρχεται η ώρα της άλλης ομάδας,
των πέντε γυναικών Άμλετ, για τη δική τους «ερμηνεία». Μια ερμηνεία που μοιάζει
αυθαίρετη, αλλά γρήγορα δείχνει δομημένη και δουλεμένη πάνω σε μια αυστηρή
κινητική φόρμα … Κεντρίζουν σιγά-σιγά το ενδιαφέρον του σκηνοθέτη που αρχίζει να
τους/τις φωτογραφίζει, χωρίς ποτέ να εγκαταλείπει το αλαζονικό του ύφος, ανήμπορος
να συγκινηθεί από τα πάθη των ηρώων. Η πρώτη ομάδα ηθοποιών τον παρακολουθεί
επικριτικά και τον οδηγεί τελικά στη συντριβή του και την παραδοχή «η ύβρις μου έχει
σαπίσει, την οσμίζεται ο ουρανός»… Και όλοι είναι ηττημένοι.
Συντελεστές
Κείμενα: «Άμλετ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά και το Σονέτο
Νο 92 του Σαίξπηρ
Δραματουργική σύνθεση – Σκηνοθεσία: Στέλλα Μαρή
Σχεδιασμός κίνησης: Στέλλα Μαρή
Επιμέλεια κίνησης: Ιωάννα Πάραλη
Σκηνογραφική επιμέλεια (με αλφαβητική σειρά): Χ. Κονταξάκη, Σ. Μαρή,
Ενδυματολογική επιμέλεια: Χαρά Κονταξάκη
Σχεδιασμός φωτισμού: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Μουσική επιμέλεια: Στέλλα Μαρή
Videoλήψεις, μοντάζ trailer, slide show φωτογραφιών, μοντάζ αποσπασμάτων
Βοηθοί σκηνοθέτη και παραγωγής: Η Ομάδα
Επεξεργασία ήχου: Δημήτρης Σπυρόπουλος
Φωτογράφηση παράστασης: Νίκος Κατσαρός
Δημιουργικό αφίσας: Γιώργος Σταματάκης, Κώστας Σταματάκης
Παραγωγή: Minus [two] μη Κερδοσκοπική Εταιρεία
Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Γεωργία Αχιλλεοπούλου, Ηλίας Βαλάσης, Κατερίνα
Γκατζόγια, Χαρά Κονταξάκη, Στέλλα Μαρή, Αγγελική Μπίνη
Επίσης παίζουν οι πρωτοεμφανιζόμενοι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Μπέτυ Γιαννούλη,
Αλίκη Κανέλη, Χριστίνα Πανταζή, Ελβα Παπαθανασίου, Δημήτρης Σπυρόπουλος,
Μιχάλης Χατίρης
Τραγούδι επί σκηνής: Γεωργία Αχιλλεοπούλου
Γ. Σταματάκης
ταινίας του Kozintsev: Κώστας Δρίμτζιας
Τρίτη 18, Τετάρτη 19 και Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013, στις 21:00
«Post Hamlet ή μετά-Άμλετ»
Θεατρική Ομάδα Minus [two]
Σκηνοθεσία Στέλλα Μαρή
Αίθουσα: Ειδικά διαμορφωμένος υπόγειος χώρος
Διάρκεια: 90΄
Τιμές Εισιτηρίων: 10€ κανονικό
Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι
Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) /Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ)/ΑμΕΑ/ Άνω των
65/ Μέλη ΣΕΗ & σπουδαστές Δραματικών Σχολών /Κάτοχοι Κάρτας Εταιρείας Ελλήνων
Σκηνοθετών
5€ Μαθητικό/ Φοιτητικό/ Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) &