Τι είναι για το σινεμα η κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας;
Εαν ο ορισμός της Πειρατείας είναι να χρησιμοποιείς την πνευματική ιδιοκτησία άλλων χωρίς την άδεια τους τότε η ιστορία του σινεμα είναι ολόκληρη μια ιστορία κλοπής πνευματικής ιδικτήσίας , μια ιστορία πειρατείας.
Η βαριά βιομηχανία του σινεμα το Hollywood δημιουργήθηκε απο πειρατές. Δημιουργοί και σκηνοθέτες μετανάστευσαν απο την Ανατολική ακτή που τότε στις αρχές του 20 ου αιώνα ήταν το παγκόσμιο κέντρο των εξελίξεων στο σινεμα και πήγαν στην ηλιολουστη Καλιφόρνια , οχι για τον Ηλιο , αλλά για να ξεφύγουν απο ενα μανιακό εφευρέτη , τον Thomas Edison, που είχε όλες τις πατέντες για τα μηχανήματα , που χρησιμοποιούνταν τότε στο σινεμά και δεν άφηνε κανένα να ξεφύγει απο τον έλεγχο του. Αυτή η άσκηση εξουσίας γινόνταν με ενα μονοπώλιο ,τη | Motion Pictures Patents Company | και ήταν πολύ σοβαρή στην επιβολή της εξουσία της. Παραθέτω μια ιστορία.
Πειρατεία, σινεμα και Hollywood.
Τον Ιανουάριο του 1909 , τεθηκε μια τελική ημερομηνία λήξης σε όλες τις εταιρείες και τα πρόσωπα που ασχολούνταν με το σινεμά να συμμορφωθούν με τις άδειες χρήσης και να πληρώσουν κάποια σεβαστά ποσά. Το Φεβρουάριο όμως πάρα πολύ κινηματογραφιστές και εταιρείες , αυτοονομαζόμενοι ” Ανεξάρτητοι” έκαναν σινεμά , Τέχνη δηλαδή,χωρίς άδεια χρήσης και ήταν παράνομοι με την τότε βάρβαρη εποχή, αγνόησαν το μονοπώλιο και συνέχισαν να κάνουν σινεμα χωρίς την άδεια του δημιουργού των μηχανημάτων , του εφευρέτη Thomas Edison. Με την τρομερή ανάπτυξη των αιθουσών σινεμα , των NickelOdeon, η Patents Company αντέδρασε σε αυτό το Ανεξάρτητο κίνημα για ελεύθερο σινεμα με τη δημιουργία μιας εταιρείας της General film company για να μπλοκάρει τους μη αδειούχους κινηματογραφιστές.
Με τακτικές στρατιωτικού τύπου , κατάσχεσε μηχανήματα, δεν έδινε ανταλλακτικά σε θέατρα και αιθουσες σινεμά, και τελικά εκανε όλη τη διανομή ταινιών ενα μονοπώλιο και καμια διανομή σε κινηματογράφο , σινεμα δεν μπορούσε να γίνει χωρις την αδεια τους. Δηλαδή καμμιά νεα ταινία απο οσους δεν ειχαν τα χρήματα να πληρώσουν για τις αδειες.
Φανταστείτε το σινεμα σημερα αν ειχε υπερισχύσει ο Νόμος αυτός τότε…
Μια εταιρεία παραγωγής του William Fox αψήφισε τις τακτικές αυτές και συνέχισε να παράγει και να διανέμει ταινίες παρόλο που η αδεια χρήσης του ειχε ανακληθεί..και αυτο ηταν η αιτία για πολλά δεινά..
Τα γυρίσματα διακόπτονταν με κάθε τρόπο , κλοπές υλικών , περίεργες γινόνταν , ακόμα και ατυχήματα και θάνατοι αναγκασαν τον Fox και άλλους που ηθελαν ενα ανεξάρτητο κινηματογράφο να στραφουν στην Καλιφόρνια. Η Καλιφόρνια έιχε περάσει νόμους πιο ευέλικτους και ηταν μακρυά , πολυ μακρυά στην αλλη πλευρά της Αμερικής , εκει που ο Edison δεν μπορούσε να τους φτάσει…
Δημιουργήθηκε το Hollywood , η Μεκκα του σινεμά, το βαρυ πυροβολικό της βιομηχανίας αυτής, και ηταν ολοι τους πειρατές . Οταν ο Edison προσπάθησε να επιβάλει τα πνευματικά δικαιώματα εκεί ήταν πια αργά. Τα 17 χρόνια της αδειας που ειχαν τότε τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας για τους δημιουργούς και εφευρέτες είχαν φτάσει στο τέλος τους.
Η πειρατεία στο σινεμα σήμερα
Το διαδίκτυο είναι ενα τεράστιο πρόβλημα . Αν και χρησιμοπειηται και είναι το καλύτερο μέσο για να γίνει μια ταινία γνωστή , χρησιμοποιείται απλά για να πάει ο κόσμος στις αίθουσες σινεμα. Επειδή η αντιγραφή και διάθεση μιας οποιαδήποτε κινηματογραφικής ταινίας είναι κάτι πολύ εύκολο και αδύνατο να προστατευθεί , το Hollywood εχει καθιερώσει τη λογική της Παγκόσμιας Πρεμιέρας , έτσι ώστε να έχει πολύ κόσμο , τον περισσότερο ίσως , τον πρώτο μήνα της προβολής της ταινίας στο σινεμα και ετσι να χάσει το λιγότερα δυνατό απο τα προβλεπόμενα κέρδη. Αλλά είναι , ειναι ? εκτος πραγματικότητας. Το θέμα είναι οτι αρνείται να αποδεχτεί την Νεά Εποχή που έρχεται και δεν εχει την ευελιξία να προσαρμοστεί και να αλλάξει. Ο κόσμος πια με την τεχνολογία έχει κλειστεί στο σπίτι του και βλέπει τις ταινίες απο εκεί με τους φίλους του , σε Home Cinema . Η νεα εξέλιξη του σινεμα θα είναι δυστυχώς , για τους old timers όπως εγω, στο σπίτι .
Το πρόβλημα όμως είναι στο κατέβασμα των ταινιών. Θέλει περίπου 40 με 60 λεπτά για να κατεβάσεις μια ταινία HD για να τη δείς στη τηλεόραση και μόνο στη Ιαπωνία και την Κορεα εχει τόσο υψηλές ταχύτητες που μέχρι να ετοιμάσεις ενα σνακ η ταινία θα έχει κατέβει..
Αναμφίβολα ομως εκει θα πάει η δουλειά , μέχρι να βρεί το Hollywood την τεχνολογία για να γίνεται αυτό και να μπορούμε να παρακολουθήσουμε σε χαμηλές τιμές μια ταινία, σινεμα. Τώρα θα συνεχιστέι αυτή η κατάσταση με τα πνευματικά δικαιώματα , θα συνεχίσουμε να έχουμε video club , κιοσκια για flash disc και πειρατεία.
Πάντως το θέμα των δημιουργών και της πειρατείας είναι ενα πολυσυνθετο θέμα. Καταλαβαίνω οτι ενα πνευματικό εργο πρέπει να δίνει στον δημιουργό του χρήματα για να συνεχίσει και αλλα εργα αλλά για πόσο χρονικό διάστημα πρέπει να εχουν ισχυ τα πνευματικα δικαιώματα; Μήπως τελικά είναι καλύτερα να μην υπάρχουν και να αυξησουν τα ποσοστά τους οι δημιουργοί απο τις ταινίες; Μήπως το πρόβλημα τελικά είναι στις εταιρέιες παραγωγης; . Επίσης θεωρώ οτι έιναι αδικο να μην μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος όλες τις ταινίες του σινεμα μιας χρονιάς λόγω κόστους , η να μην μπορεί να δανείσει μια ταινία που ενοικίασε σε ενα video club σε ενα φίλο του γιατί είναι παράνομο!.
Εδω έρχονται οι πειρατές και αλλάζουν το ρου της ιστορίας του σινεμα, και θα συνεχίσουν να κάνουν την ιδια δουλειά εφόσον τα πνευματικά δικαιώματα έχουν χάσει την ουσία της υπαρξης τους σαν λέξη. Οταν μια ταινία κοστίζει 20 ευρώ για να πάς με μια φίλη σου και να πιεις και να φάς κάτι , τότε είναι γεγονός οτι ο κόσμος θα δεί τις υπόλοιπες ταινίες “κατεβασμένες” απο το internet σε πειρατικά site οπως το piratebay και το “νομιμο” youtube.
Είναι θέμα και ενα απληστίας απο την πλευρά των εταιρειών γιατί , οταν μια ταινία κοστίζει πια με τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα το 1/100 απο τα εξοδα παραγωγής που είχαν τις αρχές του αιώνα και βγάζουν τα κέρδη απο την πρώτη μέρα προβολής , μετα ακολουθούν τα κέρδη απο το videoν απο την ιδια ταινία στα video club , απο σπονσορες και χορηγούς , το product placement στις ταινίες είναι θεσμός και πολλαπλά κανάλια εσόδων τότε γιατί θέλουν περισσότερα;
Το μέλλον του σινεμα
http://youtu.be/Rqmh1GoZjnw
Είναι σίγουρο οτι το Hollywood θα καταρέυσει η τουλάχιστον θα αλλάξει δραματικά μόρφη. Θα εμφανιστούν πολλοί νέοι , δημιουργικοί παραγωγοί ταινιών και σκηνοθέτες , με ταινίες σε χαμηλό κόστος άλλα οχι χαμηλής ποιότητας . Το κόστος κατασκευής μιας ταινίας έχει πέσει παρα πολύ με τα καινούρια ψηφιακά μέσα και τις τεχνικές Editing. Η τεχνολογία ολη προσαρμόζεται για το σπίτι που θα είναι η αιθουσα σινεμα , δυστυχώς , για τον τελικό θεατή. Θα είναι φθηνό , ισως και 1 ευρώ, για να αποφευχθεί η πειρατεία αλλά παγκόσμιο . Το θέμα για το Hollywood είναι η διανομη και πως θα γίνεται αυτή. Ποιός θα την έλεγχει και απο ποιές εταιρείες θα “κατεβάζει” νόμιμα ο θεατής. Αυτο προσπαθούν να έλεγξουν την Τεχνολογία και τη Διανομή. Την παραγωγή και την δημιουργικότητα δεν θα μπορέσουν να την ελέγξουν…