
μουσικη και κινηματογραφος – Ελένη Καραϊνδρου
Πως γράφεται η μουσικη για τον ελληνικό κινηματογράφο;
| μουσικη και κινηματογραφος| Είναι , ενα ρίσκο , πρέπει να μπαρκάρεις στα σοβαρά. Δεν μπορείς ουτε να σταματήσεις , ουτε να επιστρέψεις πια. Εχεις βρεί μέσα σου κάποιους δρόμους , εχεις ανιχνεύσεις κάποιες σκοτεινές πτυχές της ψυχής σου , που κάπου θα σε βγάλουν . Πότε και που αγνωστο. Δεν αστειευομαι καθόλου. Πώς νομίζετε οτι γράφεται η μουσική για τον κινηματογράφο; Μόνο αν βάλεις τον ευατό σου σε απόλυτη διαθεσιμότητα.
Η περίπτωση του Ταξιδιού στα Κύθηρα του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και πως πετάχθηκε έξω απο την ταινία ο ..VIVALDI!
Ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος απο το 1980 , όταν αρχισε νε δουλεύει το σενάριο της ταινίας “Ταξίδι στα Κύθηρα” ακουγε συνεχώς καθώς εγραφε το Κονσερτο για Μαντολίνο του Vivaldi. Είχε σκοπό η ταινία να “χτιστεί ” γύρω απο αυτή την εκπληκτική μουσική και οι ρυθμοί της να συντροφεύουν την ιδέα και το σενάριο ..
Κονσερτο για Μαντολίνο του Vivaldi
Οι δυσκολίες στη συνθεση | μουσικη και κινηματογραφος;
Τον γνώρισε το 1982 , 2 χρόνια μετά , οταν πρωτοσυναντήθηκε με το σκηνοθέτη , η Καραϊνδρου κατάλαβε την συμπάθεια του Αγγελόπουλου για τον Vivaldi γιατί ηθελε να δουλέψει απλά η Καραϊνδου , πολυ νεα συνθέτης τότε, σε μουσικές παραλλαγές πάνω στο adagio του κοντσερτου του. Του αντιπρότεινε ενα νέο κοντσερτο , με ρυθμούς που θα πλησίζαν αυτους του Vivaldi , γιατί ηταν πια οικείοι στο έργο και δεν μπορούσε να γίνει κάτι πολυ διαφορετικό . Μπάστούνια όμως…
Ο Αγγελόπουλος είχε κολλήσει στο Vivaldi και μάλλον αυτός θα έκανε το Ταξίδι στα Κύθηρα , Το ταξίδι στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής ..Κατάφερα όμως να τουλάχιστο να εξασφαλίσω μια δεύτερη συνάντηση χωρίς την παρουσία του δεύτερου …μισητού πια συνθέτη..
Ελληνικός Κινηματογράφος και μουσική . Που οδηγεί το δυνατό πάθος;
Μετά τη δεύτερη συνάντηση με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο και αφού της αφηγήθηκε επι ωρες με τον συναρπαστικό , κινηματογραφικό και προσωπικό τρόπο το κεντρικό μέρος του σεναρίου επέστρεψε σπίτι της νοιώθοντας να γεννιέται μέσα του ενα δυνατό πάθος για την ταινία , και ηθελε να φτιάξει την καλύτερη μουσική για κινηματογράφο..
Ακουσα μέσα μου μια μυστική φωνή να λέει ” Αντόνιο Βιβάλντι ήρθε το …τέλος σου”
Ενα δυνατό πάθος την κατεκλυσε , βρήκε την ιδέα για εκπληκτική μουσική για κινηματογράφο. Δούλεψε ολο το βράδυ με συγκίνηση και δαιμονική ενέργεια και το πρωϊ μόλις το επέτρεπε η ώρα επαιξε το θέμα στο πιάνο και το εγραψε σε μια κασσετα.. Το πρώτο βήμα είχε γίνει.
Το αγάπησε το θέμα της. Το λάτρεψε. Εβαλα μέσα στη μουσική εκτός απο πιάνο , Ομποε , Εγχορδα σε διάφορες μορφές για να ακουστεί μεσα στην ταινία ανάλογα τις σκηνές και τις ανάγκες. Εγινε μεγαλη επιτυχία.
Ελληνικός κινηματογράφος και μουσικη | Μουσικά μοτιβα στη μουσική για κινηματογράφο.
Δούλεψα πάνω σε 2 βασικά μοτίβα. Το κονσέρτο με ολες τις παραλλαγές του και το μοτίβο του χωριού που στηρίζεται σε ενα παλιο ποντιακό τραγούδι , το ” 40 μήλα κόκκινα”. Είναι το τραγούδι της επίστροφής του πατέρα Μανου Κατράκη στο χωριό. Ολη η δράση δέθηκε με αυτο το τραγούδι. Ομως υπάρχει και ενα μοτιβο που γεννιέται απο ολα τα άλλα που αγγίζει την καρδιά της ταινίας που το ονομάσαμε ¨Ερωτικό” , ερχεται σε μια κορυφαία στιγμη του έργου , τη στιγμή της φυγης , μια πορεία στα χιόνια , ενα πέρασμα σε μια ερημη πόλη , μια στάση σε ενα παλιο σιδηροδρομικό σταθμό. Μια απελπισμένη εξοδος.
40 μήλα κόκκινα
μουσικη και κινηματογραφος – Ηθοποιοί
Πολλές φορές στο ταξίδι στα Κύθηρα η Ελένη Καραϊνδρου πέρα απο την ηχογράφηση χρειάστηκε να έχει και κινηματογραφική μουσική απο ζωντανές πηγές. Στη θεσσαλονίκη χρειάστηκε να βρεί μουσικούς που να έχουν παίξει σε παλιές επιθεωρήσεις
(τρομπέτες, σαξοφωνα, ακορντεον κ.λ.π) για μια πολύ σημαντική και μεγάλη σκηνή στο τελευταίο ημίωρο της ταινιάς . Εκει ο Αγγελοπουλος πετυχε ενα εκπληκτικό αποτέλεσμα με τους μουσικούς δουλευοντας μια ολοκληρη εβδομάδα μαζί τους.
Συνθεση | Ελληνικός κινηματογράφος και μουσικη | Συνθέτης και κινηματογραφικο εργο
Το ταξιδι στα Κύθηρα είναι μια καλή περίπτωση για να καταλάβουμε τις δυσκολίες που εχει για να γραφτεί καλή μουσική για τον κινηματογράφο και τη βαθειά σχέση , ερωτα και πάθους που πρέπει να γεννηθεί ανάμεσα στο συνθέτη και το κινηματογραφικό εργο. Θέλει μια ειδική ευαισθησία του συνθέτη προς την εικόνα και τους ρυθμούς της , μια ξεχωριστή γνώση του σινεμα και του ειδικού τρόπου εργασίας που απαιτείται σε αυτόν. Πρέπει ο Μουσικός να έχει μια αισθηση Συνόλου.
http://youtu.be/O3WH39ZOtrM
Η μουσική και κινηματογραφος είναι σε άνθιση. Για να πείς μια καλή ιστορία , την εποχή των βάρδων του μεσαίωνα έπρεπε να έχεις μια κιθάρα για να εκφράσεις καλύτερα την πλοκή , την ιστορία, το σενάριο . Τι θα ήταν μια ιστορία χωρίς μουσική θωράκιση . θα ήταν τόσο σπουδαίες κινηματογραφικές ταινίες σαν το ” GodFather” , ” Bladerunner” , “Αμελι και πολλές άλλες χωρις τους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής;