Η κοστολόγηση. Υπάρχουν πολλά είδη δαπανών που πρέπει να αναλάβει μια εταιρεία κατά τη διάρκεια της εργασίας της. Το κόστος του προϊόντος είναι η πιο κοινή (και συχνά η μεγαλύτερη) πηγή δαπανών. Συνδυάζει όλους τους λογαριασμούς εξόδων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση μιας μονάδας παραγωγής (είτε ενός προϊόντος είτε μιας υπηρεσίας).
Μια παραγωγή χρειάζεται πολλά πράγματα για να διατηρήσει τη λειτουργία της:
- Υλικά για προϊόντα
- Μισθούς για τους εργαζόμενους που καταλήγουν να δημιουργούν ένα προϊόν/να παρέχουν μια υπηρεσία
- Δαπάνες που δεν έχουν να κάνουν πολύ με τη διαδικασία δημιουργίας, αλλά είναι ακόμα απαραίτητες για την ολοκλήρωση της παραγωγής.
Αυτά είναι άμεσα (τα δύο πρώτα) και έμμεσα (τα τελευταία) κόστη παραγωγής. Οι έμμεσες δαπάνες μπορούν σε μεγάλο βαθμό να ενωθούν σε μια ομάδα που ονομάζεται γενικά έξοδα και περιλαμβάνει βασικά όλα όσα διατηρούν τη λειτουργία της εγκατάστασης χωρίς να συμβάλλουν άμεσα στη διαδικασία συναρμολόγησης ενός προϊόντος.
Τι είναι η κοστολόγηση, το κόστος προϊόντος;
Όταν η επιχείρηση πρέπει να συντάσσει οικονομικές καταστάσεις κάθε μήνα, θα πρέπει να αναφέρει πόσο από τα έξοδά της είναι το κόστος παραγωγής. Πρέπει να κάνει κοστολόγηση. Αν και είναι σημαντικοί αυτοί οι αριθμοί για τη λογιστική και τους επενδυτές, είναι επίσης κρίσιμοι για τον ίδιο τον επιχειρηματία.
Η κατανόηση του πόσο πληρώνετε για πράγματα (κοστολόγηση) είναι το πρώτο βήμα για τη μείωση των εξόδων σας και την περαιτέρω ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Άμεσα κόστη
Άμεσα κόστη είναι τα έξοδα που σχετίζονται άμεσα με τη διαδικασία παραγωγής. Συνήθως περιλαμβάνει την πληρωμή για τις πρώτες ύλες και την πληρωμή των υπαλλήλων σας που χρειάζονται για να μετατρέψουν αυτά τα υλικά σε τελικό προϊόν. Εαν έχετε υπηρεσίες είναι ακόμα πιο απλό – πρέπει να λάβετε υπόψη μόνο τις αμοιβές που παίρνουν οι εργαζόμενοι (όσοι παρέχουν άμεσα υπηρεσίες). Δεν υπάρχει τίποτα πέρα από αυτό, τα όρια είναι ξεκάθαρα.
Εάν γνωρίζετε ότι το κόστος που πληρώνετε για κάτι είναι απολύτως απαραίτητο για να ολοκληρωθεί το προϊόν, δεν είναι ακόμα ένα άμεσο κόστος, εκτός εάν πληρώνετε για κάτι που χρειάζεται υλικά ή πρώτες ύλες καθιστώντας το έτσι ενα τελικό προϊόν.
Για παράδειγμα το κρέας τα λαχανικά τα ψωμάκια, το αλάτι, το λάδι, η μαγιονέζα, τα μπαχαρικά και ο μισθός των υπαλλήλων της κουζίνας – είναι όλα τα άμεσα έξοδα για ενα μπεργκεράδικο.
Έμμεσα Κόστη
Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της επιχείρησης, ο επιχειρηματίας πρέπει να ξοδέψει και άλλα χρήματα για να συνεχίσει να δημιουργούνται τα προιόντα/burgers. Αυτά τα χρήματα δεν έχουν μεγάλη σχέση με την όλη διαδικασία, αλλά καθιστούν δυνατό το τελικό προϊόν.
Βασικά, οι περισσότερες από τις λειτουργικές δαπάνες εξαιρουμένων των άμεσων δαπανών στην επιχείρηση είναι έμμεσες δαπάνες.
Το πιο συνηθισμένο παράδειγμα είναι οι έμμεσοι μισθοί εργασίας. Υπάρχουν πολλοί ενδιάμεσοι (άνθρώπινοι πόροι) που συμβάλλουν στην τελική ποιότητα του προϊόντος (στην ευκολία δημιουργίας του ή στην ασφάλεια κ.α) που είναι έμμεσο κόστος. Εναλλακτικά, υπάρχουν και έμμεσα υλικά έξοδα – όλα συμβάλλουν στο να μπορούν οι εργαζόμενοι να κάνουν καλά τη δουλειά τους.
Τα περισσότερα από αυτά τα έξοδα είναι αταξινόμητα. Τα ενοίκια και τα βοηθητικά προγράμματα είναι κλασικά παραδείγματα για κάτι που καθιστά δυνατή τη δημιουργία προϊόντων, αλλά δεν συμμετέχουν απαραίτητα στην ίδια τη διαδικασία παραγωγής.
Οι μισθοί των ενοικιαστών, οι μισθοί των διαχειριστών, οι μισθοί των επισκευαστών, ο καφές, η επίπλωση, οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, οι αποσβέσεις και άλλα έξοδα είναι τα συνηθισμένα παραδείγματα έμμεσων δαπανών για ενα μπεργκεράδικο.
Το κόστος του προϊόντος και γιατί πρέπει να το ελέγχουμε
Με απλά λόγια, η λογιστική είναι απλώς η καταγραφή οποιωνδήποτε μικρών στοιχείων σχετικά με την οικονομική κατάσταση της εταιρείας. Όλα όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια ενός μήνα και περιλαμβάνουν χρήματα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Διαφορετικά, δεν θα ξέρετε πού πήγαν τα χρήματα και πώς να τα αποφύγετε στο μέλλον.
Το κόστος παραγωγής θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε κατάσταση αποτελεσμάτων, σύμφωνα με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα. Αυτό γίνεται εν μέρει έτσι ώστε οι επενδυτές και άλλα μέρη να μπορούν να ελέγχουν τις εταιρείες και να παρακολουθούν την ευημερία τους.
Ωστόσο, είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό και για την επιχείρηση. Εάν διαιρέσετε το συνολικό κόστος σας σε διαφορετικούς λογαριασμούς και αναλύσετε τους ίδιους λογαριασμούς κάθε μήνα, θα δείτε ποια από αυτά τα κόστη δεν είναι απαραίτητα, παράλογα ή αυξανόμενα. Στη συνέχεια, θα είναι πολύ εύκολο λογικά να μειώσουμε το κόστος και επομένως να ωφεληθούν όλοι.
Τούτου λεχθέντος, δεν μπορείτε πάντα να μειώσετε το κόστος παραγωγής και να περιμένετε ότι τα προϊόντα θα διατηρήσουν την ποιότητά τους. Παρόλο που είναι μια συνηθισμένη πρακτική να κόβουμε απλώς τις γωνίες και έτσι να εξοικονομούμε κόστος του προϊόντος, είναι επίσης δυνατό να εξοικονομήσουμε χρήματα διατηρώντας παράλληλα το κόστος παραγωγής.
Μη λειτουργικά έσοδα και κόστη είναι τα έξοδα και τα κέρδη που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την κατασκευή ή την παροχή υπηρεσιών. Αυτές είναι επενδύσεις, digital marketing ή ίσως έρευνα αγοράς (αν και αυτό είναι αμφιλεγόμενο). Η επανεξέταση της στρατηγικής σας σε αυτούς τους τομείς μπορεί επίσης να ωφελήσει την οικονομική κατάσταση της εταιρείας.
Είναι γενικά χρήσιμο να ακολουθείτε την ίδια προσέγγιση για τους περισσότερους οικονομικούς λογαριασμούς όπως και με το κόστος κατασκευής, διότι θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα έξοδα και τα κέρδη με πολύ καλύτερο τρόπο. Υπάρχουν βέβαια και για όσους ενδιαφέρονται εξαιρετικά σεμινάρια λογιστικής για την κοστολόγηση που μπορείτε να παρακολουθήσετε. Ενα απο τα καλύτερα είναι τα σεμινάρια λογιστικής είναι του Αθανασίου Τσαντζαλή.