Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς της Ελλάδος και της Ευρώπης, θα διεξαχθεί φέτος από 01.06 έως 31.08. Με ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει θέατρο, μουσική, χορό και εικαστικά, θα φιλοξενήσει φέτος σπουδαίους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Σε αυτή τη μεγάλη γιορτή του πολιτισμού, την οποία υποστηρίζει και φέτος το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, έντονη και σημαντική είναι και η γαλλική παρουσία:
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γεωργία Σπυροπούλου / Georgia Spiropoulos
Ηχογεωγραφία / Geografia Sonora
1 Ιουνίου – 17 Ιουλίου, 19:00 – 20:45
Πειραιώς 260, Μικρή Αποθήκη
Σύνθεση – Σύλληψη – Ήχος – Βίντεο
Γεωργία Σπυροπούλου
Προγραμματισμός ήχου & βίντεο
José Miguel Fernández
Γεωργία Σπυροπούλου
Video footage
Ειρήνη Ζευγόλη
Στούντιο, τεχνική βοήθεια
Muse En Circuit
Η Ηχογεωγραφία της βραβευμένης μουσικού Γεωργίας Σπυροπούλου είναι ένα ατμοσφαιρικό ηχητικό και οπτικό τοπίο με θέμα τη θάλασσα. Ένα κλειστό κέλυφος, οι τοίχοι του οποίου είναι προβολές βίντεο μιας θάλασσας που λαμπυρίζει, αλλάζει χρώμα, πυκνότητα και υπόσταση, ενώ ο ήχος αναπτύσσεται σαν μια διαρκής κίνηση, μια ακουστική περιπλάνηση στο χώρο. Το ηχητικό υλικό προέρχεται από διάφορα σημεία του κόσμου, ενώ ο συνδυασμός εικόνας και ήχου γίνεται κάθε φορά σε πραγματικό χρόνο από ένα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα. Η Ηχογεωγραφία είναι ταυτόχρονα ένας χώρος ενατένισης και μια πρωτογενής εμπειρία περιπλάνησης στην εικόνα, το φως και τη μουσική.
Ελεύθερη είσοδος
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event403-georgia-spiropoulos.htm
ΧΟΡΟΣ
Cie mpta
Ali & Nous sommes pareils…
15-17 Ιουνίου, 21:00 / 15-17 juin, 21h00
Πειραιώς 260, Κτίριο Η / Pireos 260, Bât. H
Πέρυσι θαυμάσαμε και αγαπήσαμε τους αδελφούς Αλί & Χεντί Ταμπέτ από την Τυνησία σε ένα έργο εμπνευσμένο από τη μουσική σούφι, ενώ φέτος είναι η σειρά του ρεμπέτικου που δουλεύει σαν συνδετικός ιστός στο νέο τους εγχείρημα.
Έρχονται με την ομάδα Cie mpta (Compagnie les mains, les pieds et la tête aussi) [Ομάδα χέρια, πόδια και κεφάλι επίσης] που ίδρυσε ο Mathurin Bolze, καλλιτέχνης του τσίρκου, και παρουσιάζουν δυο έργα: το ντουέτο Ali, ένα χορό με πατερίτσες και την υπέρβαση να συντελείται με φόντο ένα παράνομο ρεμπέτικο, και ένα κομμάτι εμπνευσμένο από το ποίημα του Ρενέ Σαρ Πάθος και μυστήριο, με τον μακροσκελή τίτλο: Nous sommes pareils à ces crapauds qui dans l’austère nuit des marais s’appellent et ne se voient pas, ployant à leur cri d’amour toute la fatalité de l’univers.
Συνοδεύει ζωντανά μια ορχήστρα με Έλληνες και Τυνήσιους μουσικούς, που παντρεύει το κλασικό ρεμπέτικο με την παραδοσιακή μουσική της Τυνησίας.
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event365-cie-mpta.htm
Ομάδα χορού Μαγκύ Μαρέν
nocturnes
22-23 Ιουνίου, 21:00 / 22-23 juin, 21h00
Πειραιώς 260, Κτίριο Η / Pireos 260, Bât. H
Σύλληψη – Σκηνοθεσία / Conception – Réalisation
Maguy Marin, Denis Mariotte
Ερμηνεύουν / Interprétation
Ulises Alvarez
Kaïs Chouibi
Laura Frigato
Daphné Koutsafti
Mayalen Otondo
Ennio Sammarco
Φωτισμοί – Τεχνική διεύθυνση
Alexandre Béneteaud
Σκηνικά αντικείμενα
Louise Gros
Κατασκευή κοστουμιών
Nelly Geyres και Raphaël Lo Bello
Ήχος
Antoine Garry
Διεύθυνση σκηνής
Daniel Mariotte
Η Μαγκύ Μαρέν, ριζοσπαστική όσο ποτέ, γράφει με μαύρο, όπως υπαινίσσεται και ο τίτλος. Δεν πρόκειται για τα Νυχτερινά του Σοπέν, απλώς οι σκηνικές της εικόνες συγκρατούν τη νύχτα και προσφέρονται ως σκοτεινός καθρέφτης για τα δικά μας αδιέξοδα. Με εργαλεία το σώμα και την ιστορία, οι χορευτές εισβάλλουν σπασμωδικά στη σκηνή αρθρώνοντας σπαράγματα από το υλικό της μνήμης στη μητρική τους γλώσσα, χωρίς μετάφραση. «Είμαι η Ελλάδα», γράφει σε μαυροπίνακα η Ελληνίδα χορεύτρια, σαν να ομολογεί πικρά: «Τίποτα δεν μοιάζει πιο δύσκολο να μοιραστούμε, από την καταγωγή που κουβαλάμε».
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event367-omada-xoroy-maggy-maren.htm
ΘΕΑΤΡΟ
Ensemble Artistique – Emmanuel Demarcy-Mota
Ευγένιος Ιονέσκο – Ρινόκερος
30 Ιουνίου – 1 Ιουλίου, 21:00
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Έξι χρόνια μετά το 2004, ο Emmanuel Demarcy–Mota επανέρχεται δημιουργικά, με την ίδια ομάδα ηθοποιών, σε ένα εμβληματικό έργο του θεάτρου του παραλόγου, τον Ρινόκερο του Ιονέσκο. Αν ο Ιονέσκο γράφει τον Ρινόκερο καταγγέλλοντας κάθε ολοκληρωτισμό της εποχής του, ο Ντεμαρσύ-Μοτά το διαβάζει σήμερα ως μια παραβολή της επιβεβλημένης ομοιομορφίας, της τυραννίας δίχως τύραννο – μια εθελούσια δουλεία που επιβάλλεται από τον διπλανό μας, ακόμα κι απ’ τον ίδιο μας τον εαυτό. Οι ρινόκεροι που εφορμούν στη δική του σκηνική φαντασμαγορία είναι παιδιά της τυραννίας της μόδας, της κοινωνίας της κατανάλωσης, της αλλοτρίωσης του καπιταλισμού.
Στα γαλλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event343-ensemble-artistique—emmanuel-demarcy-mota.htm
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΚΟΑ – Πασκάλ Ροφέ
Έργα Κόνταλυ, Μπάρτοκ, Μούσοργκσκι
5 Ιουλίου, 21:00
Zoltán Kodály (1882-1967)
Χοροί της Γκαλάντα
Béla Bartók (1881-1945)
Κοντσέρτο για δύο πιάνα και κρουστά, Sz 115
Assai lento – Allegro molto
Lento, ma non troppo
Allegro non troppo
Mοντέστ Μούσοργκσκι (1839-1881)
Εικόνες από μια έκθεση (ενορχήστρωση Maurice Ravel)
Περίπατος / Promenade
Gnomus / Gnome
Περίπατος / Promenade
Ο παλιός πύργος / Le vieux château
Περίπατος / Promenade
Κεραμεικός / Les Tuileries
Η βοϊδάμαξα / Bydło
Περίπατος / Promenade
Ο χορός των κλωσόπουλων μέσα στο τσόφλι τους / Ballet des poussins dans leur coque
Σάμουελ Γκόλντενμπεργκ και Σμουίλε / Samuel Goldenberg et Schmuyle
Περίπατος / Promenade
Η αγορά της Λιμόζ / Le marché de Limoges
Κατακόμβες / Catacombe
Μπαμπα-Γιάγκα / La cabane sur des pattes de poule (Baba Yaga)
Η Μεγάλη Πύλη του Κιέβου / La grande porte de Kiev
Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, Στέφανος Θωμόπουλος πιάνο
Δημήτρης Δεσύλλας, Ανδρέας Φαρμάκης κρουστά
Μουσική διεύθυνση Pascal Rophé
Ο βραβευμένος Γάλλος αρχιμουσικός Πασκάλ Ροφέ, η εμβληματική Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τέσσερις διακεκριμένοι ερμηνευτές παρουσιάζουν αντιπροσωπευτικά έργα της ουγγρικής και της ρωσικής εθνικής σχολής. Οι Χοροί της Γκαλάντα (1933) βασίζονται στους λαϊκούς σκοπούς που άκουγε, μικρός, ο Κόνταϋ στο χωριό του. Το Κοντσέρτο για δύο πιάνα και κρουστά (1940) είναι ένας διάλογος ανάμεσα στα δύο όργανα που προτιμούσε ο Μπάρτοκ ως παιδί, ενώ το έργο του Μούσοργκσκι Εικόνες από μια έκθεση (1874) αποτίνει φόρο τιμής στον ζωγράφο Βίκτορ Χάρτμαν.
Στο πιάνο ο διεθνής σολίστ και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΜΜΘ Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης και ο πολυβραβευμένος «πειραματιστής» Στέφανος Θωμόπουλος. Στα κρουστά, ο βιρτουόζος Δημήτρης Δεσύλλας και ο ανερχόμενος Ανδρέας Φαρμάκης.
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event433-koa—paskal-rofe.htm
ΘΕΑΤΡΟ
Olivier Py
Miss Knife
9 Ιουλίου, 22:00 -10 Ιουλίου, 21:00 / Πειραιώς 260, Κτίριο Η
Αυθεντία στο παιχνίδι των μεταμφιέσεων, ο Olivier Py ντύνεται γυναίκα και ανεβαίνει στη μουσικοθεατρική σκηνή.
Ο Γάλλος ηθοποιός και σκηνοθέτης δεν αντιμετωπίζει το τραβεστί σώμα μέσα από ζητήματα φύλου και σεξουαλικής απελευθέρωσης, αλλά ως πράξη αυστηρά θεατρική, ως σύμβαση που αποθεώνει τη μεταθεατρικότητα επιτρέποντας την ουσιαστική ανάδειξη του σκηνικού «ψέματος» – ένα στοιχείο καρναβαλιού που ολοένα και περισσότερο εκλείπει από το σύγχρονο θέατρο: «Το σημαντικό», λέει, «δεν είναι ο επαναπροσδιορισμός της ελευθερίας του σώματος. Το σημαντικό είναι ο επαναπροσδιορισμός του θεάτρου».
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event353-olivier-py.htm
ΜΟΥΣΙΚΗ
Le Cercle de l’Harmonie – Ζερεμί Ρορέρ
Έργα Μότσαρτ
23 Ιουλίου, 21:00 / 23 juillet, 21h00
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Ορχηστρική εισαγωγή της όπερας Nτον Τζοβάννι, KV 527
Κοντσέρτο αρ. 5 για βιολί και ορχήστρα σε λα μείζονα, KV 219
Allegro aperto
Adagio
Rondo – Tempo di minuetto
Συμφωνία σε ντο μείζονα αρ. 41, «του Διός», KV 551
Allegro vivace
Andante cantabile
Menuetto / Trio: Allegretto
Finale: Molto allegro
Βιολί / Violon
Julien Chauvin
Μουσική διεύθυνση / Jérémie Rhorer
Ο Ζερεμί Ρορέρ θεωρείται δίκαια ο διαπρεπέστερος ερμηνευτής έργων Μότσαρτ της γενιάς του, καθώς με τις ερμηνείες του αναδεικνύει ανάγλυφα το βάθος και τη διαφάνεια που χαρακτηρίζουν τη μουσική του μεγάλου κλασικού. Μετά τον εκπληκτικό Ιδομενέα (2011), φέτος παρουσιάζει ένα πρόγραμμα με εμβληματικά έργα όπως η Εισαγωγή στον Ντον Τζοβάννι, η Συμφωνία αρ. 41 και το Πέμπτο κοντσέρτο για βιολί, στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Ζυλιέν Σωβέν, συνιδρυτής με τον Ρορέρ του συγκροτήματος «Ο Κύκλος της Αρμονίας» – σχήμα ιδανικό για το ρεπερτόριο του 18ου αιώνα.
Πληροφορίες: http://www.greekfestival.gr/gr/event377-le-cercle-de-l-harmonie—zeremi-rorer.htm