Η διαφημιστική εκστρατεία |προκλητικό σινεμα
Τηλεόραση για 19$. Μεταλλικο νερό για 5 λεπτά. Γαλα 12 λεπτά. Σας φαίνεται πολυ καλό για να είναι αληθινό. Πάνω απο 10 000 ατομα το πιστεψαν. Δελεαστηκαν απο μια τεραστια διαφημιστική εκστρατεία που τους υποσχόταν μια εκπληξη , ενα ονειρο για τον καθένα , ενα δικαίωμα στην καταναλωτική ευτυχία , κάπου λιγο εξω απο την Πράγα , στην Δημοκρατία της Τσεχίας.
Ηταν μια , παραξενη μέρα , για τους Τσέχους , ειχε ήλιο και φως , και χιλιάδες ανυπόμονα ατομα συνωστίζονταν εξω απο ενα καινούριο Hypermarket το “Cesky Sen” ,το Τσεχικο Ονειρο δηλαδή , στην πρεμιερα του ανοιγματος του . Οι περισσότεροι λιάζονταν στο παχύ γκαζόν και περίμεναν μπροστά απο το υπερκαταστημα κρατώντας μεγάλες σακούλες και τσάντες, μη τυχον και εξαντληθούν..
Το πρόβλημα ηταν οτι δεν υπήρχε ΥΠΕΡΚΑΤΑΣΤΗΜΑ , ΜΑΓΑΖΙ, ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ.
Ολος ο διαβόητος και πολυδιαφημισμένος χώρος ήταν περιφραγμένος με ενα φράκτη 8 μέτρα ψηλό , απο διαφημιστικά banner, που είχαν τυπωμένο απάνω τους το λογότυπο του καινούριου , υπέροχου, θαυμάσιου , συναρπαστικού hypermarket που με τις τιμές του θα άλλαζε τις ζωές των Τσέχων , ευρωπαίων συμπολιτών μας. Ο χωρος ηταν περιτυλιγμένος με αυτό το πανί προσεκτικά και στο κεντρο του δεν υπήρχε τίποτε , Nada , nothing, rien…
Μια απάτη με μεσο το σινεμα, ενα ντοκυμαντέρ προκλητικό , ποιοί και γιατί το εκαναν;
Εγινε απο 2 κινηματογραφιστές της περίφημης σχολής κινηματογράφου της Πράγας ( FAMU – Film and Art Media University) , μια σχολή που ειχα την τυχη να παρακολουθήσω και εγώ, και ηθελαν με αυτή την Απάτη να απαντήσουν στο ερώτημα :
” Μπορεί ο κόσμος να εξαπατηθεί τόσο ευκολα απο μια καμπανια και πως θα αντιδράσει , την ωρα που οι προσδοκίες του που ειχαν χτισθει σιγα σιγα στο μυαλό του απο τη δυναμη της διαφήμισης , χαθούν και εξαφανιστούν και πρέπει να αντιμετωπίσουν την τρομακτικη αλήθεια…”
Το σενάριο και η Δράση | σινεμα απάτη
Ετοιμασαν μια μεγαλειωδη διαφημιστικη καμπάνια. Οι φοιτητές Remunda και Klusák ντύθηκαν σαν επιχειρηματίες και κατορθωσαν να πείσουν μια διαφημιστική εταιρεία και μια εταιρεία δημοσίων σχέσεων να δημιουργήσουν μια καμπάνια για το σουπερμαρκετ τους . Με εξαιρετικη ηθοποια και πληρωμή τύπου “ακάλυπτου” , υποσχέσεις και φούμαρα τους έπεισαν. Εμφανίστηκαν σε ολη την Πράγα διαφημιστικές πινακίδες όλων των μεγεθών , στα πιο hot σημεια της Πόλης , 200 χιλιάδες τυπωμένα διαφημιστικά μοιράστηκαν χερι με χερι στα στενα και τους δρόμους της πόλης με προσφορές και μαγικά ματζούνια, happening, δωρα εκπλήξεις, events και εκδηλώσεις. Ενα καλοστημένο ραδιοφωνικό σπότ και μια σειρά διαφημιστικών στην τηλεόραση που τα βασικά τους σλογκαν ηταν ΜΗΝ ΞΟΔΕΥΕΤΕ και ΜΗΝ ΕΡΧΕΣΤΕ
Aπίστευτο , κανένας δεν τους πίστεψε και στη ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΠΑΤΗΣ 30 000 χιλιαδες κόσμος ήταν στην αναμονή. “Υπάλληλοι της” ¨”εταιρείας” μοίραζαν σημαιάκια και φτηνιάρικες αλυσίδες κλειδιών ετσι ωστε ολοι να φύγουν με κάτι στο χέρι..
Ξαφνικά μουσική , ενας καλοντυμένος κύριος με ενα ψαλίδι στο χέρι πλησιάζει να κόψει την ταινία , για να τελείωσει η αναμονή και να μπεί ο κόσμος επίσημα στο σουπερ μαρκετ… Μόλις κόβει την ταινία και κάτω απο επιβλητική μουσική , ανοίγουν οι μπάρες και αρχίζει να εισέρχεται ο κόσμος μέσα..στο ΤΙΠΟΤΑ.. Οταν οι πελάτες ανακαλύπτουν , τελικά και μετά απο αρκετή ωρα παροδόξως, λες και το μυαλό δεν θέλει να πιστέψει οτι μπορεί οι Αρχές να τον κοροιδεύουν , και αρχισαν να πιστεύουν οτι τελικά παραπλανήθηκαν αντέδρασαν με διάφορους τρόπους. Κάποιοι κατάλαβαν το νοήμα των κινηματογραφιστών, που ηταν εκεί και εξηγούσαν τους λόγους που το εκαναν ( Εδω στην Ελλάδα άραγε θα εβγαιναν ζωντανοι , εγω πιστεύω ΝΑΙ , εδω την έχουν βγάλει καθαρή η πολιτικοί μας) , κάποιοι άλλοι το πήραν φιλοσοφικά και είπαν οτι τουλάχιστον πηραμε καθαρό αέρα αλλά οι περισσότεροι με σηκωμένες τις γροθιές ηταν φανερά θυμωμένοι και εφυγαν βρίζοντας και κατηγορώντας την Κυβέρνηση.
Συμπέρασμα
Εκπληκτική η ιδέα τους. Μας εδειξε όλους τη δύναμη της Διαφήμισης και τι μπορεί να κάνει. Πως είμαστε πρόβατα δυστυχώς, πως καθοδηγουμαστε και πιστεύουμε ακριτα οτιδήποτε μας λένε και πως αντιδρούμε στην Αλήθεια και την Πραγματικότητα οταν έρχεται αμεσα και βιαια. Εδω το ερώτημα εχει μεγάλη σχέση και με τη χώρα μας αλλά και με την Κυπρο ετσι όπως δείχνουν οτι θα εξελιχθούν τα πράγματα , και εμεις το απαντήσαμε κατα κάποιο τρόπο :
Με μνημόνια , και την προσπάθεια να δικαιολογήσουμε λογικά στο μυαλό μας
ολη τη ΚΡΙΣΗ , αποδεχθηκαμε ολη αυτή την καμπάνια , πλυση εγκεφάλου , που
εφαρμόστηκε πιο βίαια με σοκ και δεος , οτι θέλετε πέστε , φανήκαμε αδύναμοι
και εξαπατηθηκαμε περιμένοντας η εισοδος στην Ευρώπαικη Ενωση , το μεγάλο
hypermarket , να μας φέρει πλουτο, αφθονια, ασφαλεια, φιλους , ΤΑ ΠΑΝΤΑ
….αλλά μήπως τελικά πίσω απο ολη αυτή την καμπάνια υπάρχει ενα ομορφο ,
ωραίο ΤΙΠΟΤΑ…