Δυσλεξία. Μία από τις πρώτες επιδημιολογικές έρευνες που έγιναν στην Ελλάδα, έδειξε ότι 15% των ελληνόπουλων αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Παιδιά που πριν καθίσουν στα θρανία δεν αντιμετωπίζουν κάποιο εμφανές πρόβλημα, όταν γίνουν μαθητές δυσκολεύονται στην γραφή, στην ορθογραφία, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά.
Πρόκειται για μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, δηλαδή μαθητές με δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαναγνωσία, δυσαριθμησία, όροι που πολλοί τους εντάσσουν κάτω από τον όρο Δυσλεξία με κάθε μία από τις επιμέρους δυσκολίες να εκτείνεται σε ένα ευρύ φάσμα που αντανακλά τις εκάστοτε σχολικές απαιτήσεις.
Έτσι, ενδεικτικά, ένας μαθητής με δυσαναγνωσία αρχικά δυσκολεύεται στην εκμάθηση της αντιστοίχισης ανάμεσα στον ήχο και στο γράφημα, αργότερα παραλείπει ή προσθέτει γράμματα κατά την ανάγνωση των λέξεων, αντικαθιστά λέξεις ή παραλείπει ολόκληρες σειρές σε παραγράφους.
Στην δυσορθογραφία χαρακτηριστική είναι η δυσκολία του μαθητή αφενός να μάθει την κατά γενική ομολογία δύσκολη θεματική ορθογραφία που δεν υπόκειται σε κανόνες -γιατί το «σήμα» γράφεται με «η»;- και αφετέρου να εμπεδώσει και να χρησιμοποιήσει τους καθολικούς, γενικούς κανόνες που αφορούν την κατ’ επέκταση σχετικά εύκολη ορθογραφία των καταλήξεων, για παράδειγμα όλα τα ρήματα που τελειώνουν σε /i/ γράφονται με «ει».
Στην δυσαριθμησία, ο μαθητής δυσκολεύεται στην διάκριση μαθηματικών συμβόλων με παρόμοια εμφάνιση, 6 – 9, συχνά αντιστρέφει τα ψηφία κατά την ανάγνωση διαβάζοντας για παράδειγμα 24 αντί 42, αργότερα αδυνατεί να εκτελέσει με επιτυχία μαθηματικές πράξεις, να μάθει την προπαίδεια, να λύσει μαθηματικά προβλήματα.
Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες δεν εκδηλώνονται σε όλους τους μαθητές με τον ίδιο ακριβώς τρόπο ή στον ίδιο βαθμό. Αυτό σημαίνει ότι κάποιες μαθητής μπορεί να έχει μικρή δυσκολία στην ανάγνωση και μεγαλύτερη στα μαθηματικά ή στην ορθογραφία.
Σε κάθε περίπτωση αυτές οι δυσκολίες δεν συστήνουν το αποτέλεσμα δυσμενών εκπαιδευτικών ή περιβαλλοντικών παραγόντων ούτε προκύπτουν από αισθητηριακές ή εγκεφαλικές βλάβες ή χαμηλό Δείκτη Νοημοσύνης.
Η Δυσλεξία, όπως όλες οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι εγγενής, αποτελώντας εκδήλωση κυρίως κληρονομικής προδιάθεσης. Αυτό για πολλούς μεταφράζεται σε αδυναμία «θεραπείας» και σε περιορισμό της παρέμβασης στην «κάλυψη των συμπτωμάτων». Η απάντηση είναι ότι η Δυσλεξία δεν είναι ασθένεια που χρήζει «θεραπείας».
Η Δυσλεξία χρήζει «αντιμετώπισης» και μάλιστα σε πρώιμο επίπεδο διότι οι προαναφερόμενες δυσκολίες που εμφανίζονται είτε κατά μόνας είτε σε συνδυασμό συχνά συνοδεύονται από διάσπαση προσοχής και σχεδόν πάντα από δευτερογενή συναισθηματικά προβλήματα όπως υπερβολικό άγχος και χαμηλή αυτοεκτίμηση, αποτελέσματα των επερχόμενων από τις δυσκολίες σχολικών απογοητεύσεων. Απώτερη συνέπεια είναι η παντελής άρνηση για μάθηση με όσα αυτό συνεπάγεται όχι μόνο για τις σχολικές επιδόσεις και την πρόοδο του μαθητή αλλά και για την μετέπειτα επαγγελματική σταδιοδρομία της ενήλικης ζωής καθώς και την ψυχοσυναισθηματική ολοκλήρωση του ατόμου.
Εαν υποψιάζεστε οτι το παιδί σας έχει καποιο απο τα παραπάνω συμπτώματα δυσλεξίας υπάρχει ενα online τεστ δυσλεξίας που μπορείτε να κάνετε. Δίνει τα αποτελέσματα αμέσως και είναι πολύ σοβαρό.
Είναι επομένως κρίσιμη και καθοριστική η άμεση παρέμβαση που παρέχεται στα Pekepsy που είναι εξειδικευμένα παιδαγωγικά κέντρα για τη δυσλεξία . Είναι στελεχωμένα με Ειδικούς Παιδαγωγούς, Ψυχολόγους, Λογοθεραπευτές. Παρέχει Ειδικό εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, καθώς και η χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας. Αυτά είναι βασικά εργαλεία με τα οποία το εξειδικευμένο προσωπικό:
- θα διαμορφώσει εξατομικευμένη διδασκαλία προσαρμοσμένη
- στις συγκεκριμένες μαθησιακές ανάγκες
- στον συγκεκριμένο τρόπο και
- ρυθμό μάθησης του κάθε μαθητή με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Κύριος στόχος είναι όχι μόνο η επιτυχής ανταπόκριση στις αυξανόμενες σχολικές απαιτήσεις αλλά κυρίως η κατάκτηση από τον μαθητή των στρατηγικών που θα του επιτρέψουν την μαθησιακή του αυτονόμηση.
Παράλληλα, μέσω της δημιουργίας του κατάλληλου, υποστηρικτικού προς τον μαθητή, οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος, δημιουργούνται οι ιδανικές συνθήκες προκειμένου ο μαθητής να ανακτήσει την χαμένη του αυτοπεποίθηση που θα του ανοίξει τον δρόμο στην ψυχοσυναισθηματική ανασυγκρότησή του.
Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες δεν θα στερηθούν το φυσικό τους δικαίωμα στην μάθηση και στην προσωπική εξέλιξη αλλά θα έχουν την ευκαιρία και την δυνατότητα να διεκδικήσουν την ζωή που ονειρεύονται.